24 november 2013

Respect voor jongeren

Wat een respect heb ik voor al de jongeren die mee waren op het weekend van de jeugdreumavereniging!
Afgelopen weekend zaten 30 kinderen met jeugdreuma met elkaar op een Landal-park in Hellendoorn. 30 jonge mensen die ziek zijn, die niet mee kunnen met hun leeftijdsgenoten, die behoefte hebben aan lotgenotencontact, maar vooral 30 jonge mensen die niet ziek willen zijn!
Wat een doorzettingsvermogen en een kracht. Met veel respect heb ik gekeken naar deze kinderen en hoe zij met elkaar omgaan. Elke dag opnieuw werden er grenzen verlegd.
Ik was mee, omdat ik een presentatie zou verzorgen voor managers van Eaton, het bedrijf dat dit weekend sponsorde. Door middel van tape heb ik hen laten ervaren hoe het is om in het bewegen beperkt te worden. Met de tape om de vingers hebben de MT-leden ontbeten en moesten zij hun lunch smeren. Later op de dag vertelden zij dat ze honger hadden. Ze hadden te weinig brood voor de lunch gesmeerd, omdat het zo lastig ging. Ik hoefde niet weg na mijn presentatie, maar mocht het hele weekend mee doen met het programma.
Het was een zwaar programma! Vrijdagavond zijn de kinderen gaan bowlen en daarna mochten ze lasergamen. Zaterdag moesten de kinderen echt aan de bak! Eerst fietsen op een fiets-trein (meerdere fietsen, als aanhangers, achter elkaar). Na een fietstocht, van ruim een uur, stond er een kano-tocht van een uur op het programma. Na een korte pauze werd de groep in tweeën gedeeld. De ene groep ging boogschieten en voor de andere groep stonden de zeephelling en een gevecht met luchtkussens op het programma. Na een heerlijke BBQ was er even de tijd om te ontspannen. Dit was niet alleen voor de kinderen nodig, maar zeker ook voor de begeleiding.
's Avonds was er een vossenjacht. Al zingend liepen we door het donkere bos en wachtten we af tot we de stuipen op het lijf werden gejaagd! Anton aus Tirol, Zwarte Magica, Po, Rafiki en Lala stonden verdekt opgesteld en hadden vragen voor ons. Na wat te hebben onderhandeld en een hoop gegil bleek dat "mijn groepje" het het beste had gedaan!
Zondag hadden we een rustiger programma en was het tijd om de huisjes op te ruimen.
Tijdens dit weekend heb ik leuke, lieve, hartverwarmende mensen leren kennen en heb ik heel veel respect gekregen voor de bijzondere kinderen die mee waren op dit weekend. Van deze jongeren kunnen heel veel mensen nog iets leren! Ze hebben mij in ieder geval geïnspireerd!

Blog van 17-9-2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten